
- _0-k9lbahr0chm6ly9vy2rulmv1l3b1bhnjbxmvturbxy80mtmxnjfmmmqyzjcwzwmzotblndq4ntaxngewm2u3os5qcgeslqpm-80bss0j-m0fnjuczqswzqj2wspeaakhmaehmqq (243.52 KiB) Przejrzano 31 razy
Samochody elektryczne (EV) charakteryzują się zazwyczaj napędem na jedną lub dwie osie, z silnikami elektrycznymi o mocy od 50 kW do 300 kW, co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h w czasie od 3 do 8 sekund, w zależności od modelu. Zasięg większości pojazdów elektrycznych, z akumulatorami o pojemności od 40 kWh do 100 kWh, wynosi od 250 do 600 km na jednym ładowaniu. W temperaturach poniżej 0°C zasięg może spadać nawet o 20-40% w wyniku zwiększonego zużycia energii potrzebnej do ogrzewania wnętrza oraz zmniejszonej wydajności ogniw baterii.
W kontekście użytkowania w warunkach zimowych, kluczowe parametry to czas ładowania, który przy użyciu szybkiej ładowarki DC (do 150 kW) wynosi od 30 do 60 minut dla akumulatora o pojemności 100 kWh, oraz wpływ niskich temperatur na pojemność baterii, co może skutkować ich degradacją. Ważnym parametrem technicznym są również systemy odzyskiwania energii w trakcie hamowania, które w przypadku EV mogą poprawić efektywność jazdy, jednak ich wydajność także zależy od warunków atmosferycznych.