Peugeot 3008 II (od 2016) – Jaki silnik wybrać do SUVa? Benzyna, Diesel, Hybryda – mocne i słabe strony
Czas na dogłębną analizę jednostek napędowych, które można znaleźć maską Peugeota 3008 II. Wybór odpowiedniego silnika to klucz do satysfakcji z jazdy i rozsądnych kosztów eksploatacji, szczególnie w przypadku tak wszechstronnego SUV-a. W ofercie znajdziemy silniki benzynowe PureTech, oszczędne diesle BlueHDi, a także wersje hybrydowe Plug-In.
Który silnik najlepiej pasuje do charakteru Peugeota 3008 II? Zapraszam do dyskusji i wymiany doświadczeń!
Silniki Benzynowe w Peugeot 3008 II
1. Silnik 1.2 PureTech 130 KM w Peugeot 3008 II
- Oznaczenie (przykładowe): EB2DTS (HNY) / EB2ADTS (HNS)
- Pojemność: 1199 cm³
- Liczba cylindrów: 3, rzędowy
- Moc: 130 KM (96 kW)
- Moment obrotowy: 230 Nm
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Opinie i typowe problemy: Podstawowa jednostka benzynowa, która zaskakująco dobrze radzi sobie z napędzaniem 3008 II, zwłaszcza w mieście i przy spokojnej jeździe. Chwalona za kulturę pracy (jak na 3 cylindry) i elastyczność. Głównym zmartwieniem jest trwałość paska rozrządu pracującego w kąpieli olejowej ("mokry pasek"). Wymaga on częstych wymian oleju (co 10-15 tys. km, olej o odpowiedniej specyfikacji) oraz regularnej kontroli stanu. Zaniedbania mogą prowadzić do jego łuszczenia się, zapychania smoka olejowego i poważnych awarii.
- Oznaczenia (przykładowe): EP6FDTM (THP 165 KM); EP6FADTXD (PureTech 180 KM)
- Pojemność: 1598 cm³
- Liczba cylindrów: 4, rzędowy
- Moc: 165 KM (121 kW) dla THP; 180 KM (133 kW) dla PureTech
- Moment obrotowy: 240 Nm dla THP; 250 Nm dla PureTech
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Opinie i typowe problemy: Czterocylindrowe jednostki benzynowe oferują znacznie lepszą dynamikę i są polecane dla osób oczekujących lepszych osiągów. Wersja 1.6 PureTech 180 KM jest nowszą i poprawioną konstrukcją w stosunku do starszych THP (które miały problemy np. z napinaczem rozrządu czy zbieraniem się nagaru). Wciąż jednak warto dbać o regularny serwis, jakość paliwa i nie unikać dynamiczniejszej jazdy od czasu do czasu, by zapobiegać gromadzeniu się nagaru. Dobrze współpracuje z automatyczną skrzynią EAT8.
1. Silnik 1.6 BlueHDi 100 KM / 115 KM / 120 KM w Peugeot 3008 II
- Oznaczenia (przykładowe): DV6FCTED (BHX) dla 100 KM; DV6FC (BHZ) dla 120 KM
- Pojemność: 1560 cm³
- Liczba cylindrów: 4, rzędowy
- Moc: 100 KM (73 kW), 115 KM (85kW) lub 120 KM (88 kW)
- Moment obrotowy: 254 Nm (100 KM), 300 Nm (115/120 KM)
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Opinie i typowe problemy: Jednostki 1.6 BlueHDi są znane z niskiego zużycia paliwa. Wersje 100/115 KM mogą być nieco za słabe dla dynamiczniejszej jazdy 3008-ką, zwłaszcza z obciążeniem. Wariant 120 KM radzi sobie lepiej. Główne bolączki to, jak w innych dieslach, system AdBlue (awarie zbiornika, pompy, czujników) oraz filtr DPF (szczególnie przy jeździe miejskiej).
- Oznaczenie (przykładowe): DV5RC (YHZ)
- Pojemność: 1499 cm³
- Liczba cylindrów: 4, rzędowy
- Moc: 130 KM (96 kW)
- Moment obrotowy: 300 Nm
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Opinie i typowe problemy: Nowsza jednostka, która zastąpiła 1.6 BlueHDi, oferująca lepszą kulturę pracy i elastyczność. Uważana za dobry kompromis między osiągami a spalaniem. Problemy z AdBlue i DPF mogą nadal występować, ale sam silnik zbiera generalnie pozytywne opinie.
- Oznaczenia (przykładowe): DW10D (RHE) dla 136/150 KM; DW10FC (AHW/AHX) dla 150 KM; DW10FCC (EHZ) dla 180 KM
- Pojemność: 1997 cm³
- Liczba cylindrów: 4, rzędowy
- Moc: 136 KM (100 kW), 150 KM (110 kW) lub 180 KM (132 kW)
- Moment obrotowy: 340 Nm (136KM), 370 Nm (150 KM) lub 400 Nm (180 KM)
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Opinie i typowe problemy: Dwulitrowe diesle to najmocniejsze i najbardziej dynamiczne jednostki wysokoprężne w gamie 3008 II. Polecane dla osób często podróżujących w trasie lub z większym obciążeniem. Wersja 180 KM, często łączona z automatem EAT8, zapewnia bardzo dobre osiągi. Uważane za trwałe, choć koszty serwisu (np. wymiana rozrządu) mogą być wyższe niż w mniejszych jednostkach. Problemy z AdBlue i DPF nadal są możliwe.
1. Peugeot 3008 Hybrid (225 KM, PHEV, napęd na przód)
- Silnik spalinowy: 1.6 PureTech (zwykle 180 KM)
- Silnik elektryczny: Zintegrowany ze skrzynią e-EAT8
- Moc systemowa: 225 KM
- Moment obrotowy systemowy: 360 Nm
- Pojemność baterii (brutto): ok. 13.2 kWh
- Zasięg na prądzie (WLTP): ok. 50-60 km
- Opinie i typowe problemy: Ciekawa opcja dla osób z dostępem do ładowania, pozwalająca na codzienną jazdę w trybie elektrycznym. Oferuje dobre osiągi. Potencjalne obawy mogą dotyczyć trwałości baterii w długim okresie oraz bardziej skomplikowanej budowy.
- Silnik spalinowy: 1.6 PureTech (zwykle 200 KM)
- Silniki elektryczne: Dwa (jeden z przodu, jeden napędzający tylną oś)
- Moc systemowa: 300 KM
- Moment obrotowy systemowy: 520 Nm
- Pojemność baterii (brutto): ok. 13.2 kWh
- Zasięg na prądzie (WLTP): ok. 50-60 km
- Opinie i typowe problemy: Najmocniejsza i najszybsza wersja 3008 II z napędem na cztery koła realizowanym przez dodatkowy silnik elektryczny. Bardzo dobre osiągi, ale i wysoka cena zakupu. Podobnie jak w wersji Hybrid, kwestie trwałości baterii i złożoności układu są istotne.
Gama silnikowa Peugeota 3008 II jest szeroka i każdy znajdzie coś dla siebie. Ważne, by dopasować wybór do swoich potrzeb i być świadomym specyfiki poszczególnych jednostek.
Który silnik w Peugeot 3008 II jest Waszym faworytem, a którego byście unikali? Jakie macie doświadczenia z ich awaryjnością, kosztami serwisu i realnym spalaniem/zużyciem energii? Czekamy na Wasze cenne komentarze!